Algemeen

Partijen kritisch over eenrichtingsverkeer

Dit bericht delen

Open Vld Aalst stelt dat het eenrichtingsverkeer maken van de Wallenring niets zal veranderen aan de huidige verkeerssituatie en kant zich tegen de plannen. Een belangrijk signaal, want als de paringsdans tussen N-VA en Open Vld van de voorbije maanden zich verderzet, zit de partij na 2019 misschien opnieuw in de meerderheid. Bij de huidige meerderheidspartijen is niemand geneigd een ‘Filip Watteeuwke’ te doen – zijn politieke toekomst opofferen voor het eigen gelijk – voor dit Aalsters mobiliteitsplan.

Het plan om vanaf 2019 eenrichtingsverkeer in te stellen op de Wallenring in Aalst stuitte al op verzet van handelaren in de Zoutstraten, nu ‘out’ Open Vld zich ook als tegenstander. “Het stadsbestuur van Aalst gaat van de Wallenring eenrichtingsverkeer maken om de verkeersproblemen in de directe omgeving op te lossen. Open Vld stelt dat dit echter niets zal veranderen aan de huidige verkeerssituatie.

“De reden waarom er nu geen vlotte doorstroming is op de Wallenring is de aanwezigheid van scholen in de buurt. Dit resulteert in verkeerspieken bij het begin en het einde van de schooldag. Eénrichtingsverkeer gaat niets aan deze realiteit veranderen”, aldus Johan Stylemans van Open Vld, in een vorig leven schepen van Mobiliteit in Aalst.

Schijnoplossing

Jean-Jacques De Gucht, fractieleider van Open Vld Aalst, verdenkt de stad ervan een schijnoplossing in het leven te roepen. “Ik vind het niet kunnen dat je als stad beslissingen neemt die geen rechtstreekse oplossing zijn. Het mobiliteitsprobleem in Aalst wordt niet opgelost door van de Wallenring éénrichting te maken, integendeel”, aldus De Gucht.

Het is duidelijk dat niemand in Aalst zijn politieke toekomst wil verknallen om het eenrichtingsverkeer op de Wallenring koste wat kost uit te voeren. Open Vld stelt zich op als een koele minnaar van het mobiliteitsplan. Tegenstanders worden naar de mond gepraat en gerustgesteld door de meerderheid.

“CD&V’ers fluisteren in ons oor dat als het aan hen ligt, dat eenrichtingsverkeer er niet hoeft te komen”, klinkt het bij een handelaar uit de Korte Zoutstraat die tegen het eenrichtingsverkeer is.

Draagvlak

Schepen van Mobiliteit Dylan Casaer, van kleinste coalitiepartner SD&P, verdedigt het plan dat zijn administratie op tafel heeft gelegd, maar zegt ook dat er een draagvlak moet zijn vooraleer de stad dit kan uitvoeren. “Het is jammer dat Open Vld het eenrichtingsverkeer op de Wallenring bekritiseert, terwijl het protest van de handelaren uit de Zoutstraten alleen gaat over het eenrichtingsverkeer in de Zonnestraat”, zegt hij. 

“Bij de infosessie voor handelszaken is de kritiek van Open Vld trouwens niet aan bod gekomen”, zegt hij.

Polarisatie

En N-VA? Als de Aalstenaar in 2018 op N-VA stemt, zal die dan het eenrichtingsverkeer op de Wallenring instellen of niet? “Ik ga niet mee in de polarisatie. Mijn partij zal daar ten gepaste tijde een standpunt over innemen. Het is nu mijn taak als burgemeester om het mobiliteitsplan uit te leggen aan de bevolking en redenen tot ongerustheid weg te nemen. We voeren hier geen mobiliteitsplan in zoals die nu in Gent wordt ingevoerd. Als er bijgestuurd moet worden, zullen we bijsturen. Maar de mensen moeten ook naar het globale plan kijken en daarover moeten we discussiëren”, zegt burgemeester Christoph D’Haese (N-VA). 

“In het verleden hebben we ook de zwarte vlaggen gekend in de Kattestraat, toen de stad daar de straat autovrij maakte. Ondanks het protest van toen, denk ik dat niemand nog terugwil naar de tijd dat er auto’s door de Kattestraat reden.”

Bron: Het Laatste Nieuws/Denderstreek 29 maart 2017

Andere nieuwsberichten

Algemeen

Overheid pakt beleggingsfraude met virtuele munten aan

Algemeen

Proximus investeert 10 miljoen euro in Glasvezel voor Aalst