De ondergrondse parkeerplaatsen van het kantorencomplex aan de Postsite in de Vaartstraat gaan kunnen gebruikt worden om er te parkeren in het weekend en na de kantooruren. De dienst Mobiliteit heeft een princiepsakkoord met de projectontwikkelaar. De dienst Mobiliteit en schepen Johan Stylemans (Open VLD) zijn erin geslaagd een principieel akkoord te sluiten met IRET, de projectontwikkelaar van de Postsite aan de Vaartstraat. De ondergrondse parking kan in het weekend worden gebruikt voor bezoekers van het centrum. ‘We hebben een akkoord om die parking te gebruiken in de weekends, maar ook na de kantooruren. IRET gaat dat niet zelf beheren en is nu gesprekken opgestart met parkeeruitbaters om dat in concessie te geven’, bevestigt Johan Stylemans. De plannen om een samenwerking op te zetten voor het gebruik van de parkeerplaatsen werden een eerste keer vermeld op een tumultueuze buurtvergadering. ‘De idee komt inderdaad al uit die periode, wij beseffen dat er nood is aan parkeerplaatsen. We proberen nu nog verder te gaan bij het gebruik van de parkeergarage van de Postsite. Zo is er een voorstel dat nu onderzocht wordt om ook tijdens de kantooruren een aantal parkeerplaatsen te gebruiken. Dat zal worden bekeken wanneer alles operationeel is.’ Het gebruik van de parkeerplaatsen en de samenwerking tussen de ontwikkelaar en een parkeeruitbater is goed nieuws voor de middenstand. Wie van Rechteroever komt, moet niet langer de stad inrijden om een parkeerplaats te zoeken. En voor Stylemans stopt het hier niet. ‘Wij bekijken ook als partij of er geen ondergrondse parking kan op het Esplanadeplein. Ook hoop ik dat we ooit een geschikte locatie vinden op Rechteroever om een parkeergebouw te zetten zodat we het verkeer dat de stad binnenrijdt via de N9 daar kunnen opvangen.’ Voor een leefbaardere stad moet ook nog parkeergelegenheid gecreëerd worden op andere locaties zoals de pendelparking. ‘Dan kunnen we de pleinen weer een echte pleinfunctie geven zoals op Vredeplein en Hopmarkt.’ (pvdb)
Bron: Het Nieuwsblad
De pendelparking aan het station van Aalst staat zo goed als leeg – zelfs bij topevenementen in de stad. “De situatie aan de pendelparking is onbegrijpelijk en allesbehalve gebruiksvriendelijk. Er zijn maar twee ingangen en automaten voor treingebruikers. Er is geen aangepaste parkeerautomaat voor bezoekers van het centrum die er ’s avonds of in het weekend gebruik willen van maken”, klinkt het. Volgens schepen van Mobiliteit Johan Stylemans (Open Vld) is er al overleg geweest tussen de stad en de NMBS. “B-Parking, die het beheer doet van de pendelparking, staat nogal huiverachtig tegenover inmenging. Niet-pendelaars toelaten op de parking: de beheerder is er niet happig op”, zegt Stylemans. Toch zijn er in de toekomst mogelijkheden. “Er is een akkoord in de maak in verband met de werken aan het Statieplein. Tijdens de werken daar zouden de buurtbewoners hun auto op de pendelparking tijdelijk mogen parkeren. B-Parking wil daarvoor een aantal plaatsen ter beschikking stellen”, legt Stylemans uit. De huidige parking biedt plaats aan 450 wagens. Tegen 2015 zou er een pendelparking voor wel 900 auto’s moeten zijn. “Die uitbreiding is nodig, gezien het feit dat pendelaars nu al massaal aan de Denderkaai en omliggende straten parkeren en de parkeermogelijkheden daar in de toekomst toch zullen ingeperkt worden. In het weekend, ’s avonds of bij grote manifestaties de pendelparking ook openstellen voor niet-pendelaars, die vraag stellen we nu aan B-Parking. Niet zo evident, maar de gesprekken lopen”, aldus schepen Stylemans.
Bron: Het Laatste Nieuws
Johan Stylemans, schepen van mobiliteit en onze lijstduwer, heeft de voorbije jaren projecten inzake parkeergelegenheid, zoals de ondergrondse parking bij de Hopmarkt, mee gerealiseerd. Maar het werk is nog lang niet af en Open Vld Aalst wil verder blijven investeren in extra parkeerplaatsen in het centrum en de rand rond Aalst, alsook in een sluitend mobiliteitsbeleid.