Aalst, Mobiliteit

fietsstraten en zone 30 binnen de R41

Dit bericht delen

Het circulatieplan krijgt stillaan vorm en wordt voorbereid naar uitvoering toe. Om het circulatieplan op een goede manier te kunnen laten evolueren zijn een aantal randbeslissingen nodig. Vanavond wordt op de gemeenteraad voorgelegd om te beslissen over het invoeren van fietsstraten, fietszone en zone 30. Het plan “veilig en bereikbaar Aalst” wil de verkeersveiligheid en de leefbaarheid verhogen. We starten hierbij met de zone gelegen binnen R41. Bij het bestuderen van de nodige aanpassingen werd gekeken naar de leesbaarheid en de logica van ons openbaar domein en hoe dit kan verhoogd worden. Op dit moment constateren we dat ons openbaar domein belast wordt door een kluwen van verschillende verkeersregimes waardoor de burger het bos door de bomen niet meer kan zien en er eigenlijk een grote verkeersonzekerheid ontstaat die we met het nieuwe plan willen wegnemen.

De maatregelen die nu voorgesteld worden is een uitbreiding van het aantal fietsstraten en een uitbreiding van de zone 30. De bestaande fietsstraten (Arbeidsstraat, Walstraat, Treinstraat, Molenstraat, Zwarte Zusterstraat) worden uitgebreid met :

• Vilainstraat
• Peter Benoitstraat
• Varenlaan
• Valerius De Sadeleerstraat
• Pieter Coeckestraat
• Caudronstraat
• Wellekensstraat
• Jozef Meganckstraat
• Meuleschetttestraat
• De Schrijverstraat
• De Visscherestraat Dr. Jozef Kluyskensstraat
• Dirk Martensstraat
• Koolstraat (deel)
• Weggevoerdenstraat
• Koningin Astridpark
• Klein Parksken
• Duivekeetstraat
• Bert Van Hoorickstraat
• Nestor De Tièrestraat
• Sint-Jozefstraat
• Gentsestraat (deel)
• Withuisstraat
• Nieuwbeekstraat (deel)
• Vrijheidsstraat
• Vredeplein
• De Ridderstraat
• Denderstraat
• Esplanadeplein
• Fabriekstraat
• Bauwensplein
• Vooruitgangstraat
• Veldstraat
• Majoor Claserstraat
• Cumont
• Statieplein
• Stationsstraat
• Albert Liénartstraat
• Esplanadestraat
• Vaartstraat
• Graanmarkt
• Peperstraat

Daardoor ontstaat er een echte fietszone, wat ook duidelijk is voor de automobilist.

Daarnaast wordt ook de zone 30 in het centrum verder uitgebreid met alle straten binnen de R41 (uitgezonderd N9). Ook deze maatregel biedt aan de automobilist zekerheid. Wanneer hij de ring verlaat richting centrum dient enkel rekening te houden met het feit dat de snelheid omlaag moet naar 30km/uur. Het hoeft geen betoog dat het rijden in het centrum aan een lage snelheid de verkeersveiligheid optimaliseert.

Het stratenpatroon van onze stad geeft niet altijd voldoende ruimte om een fietspad aan te leggen waardoor we niet anders kunnen dan verschillende vervoersmodi met elkaar te mengen. Het invoeren van fietsstraten en het uitbreiden van zone 30 geeft ons de mogelijkheid dit op een veilige manier te doen.

 

Andere nieuwsberichten

Aalst, Mobiliteit

Autodelen krijgt alle kansen in Aalst

Aalst, Mobiliteit

Uitrol van het Kopenhagenplan in Aalst