Algemeen

Binnenscheepvaart trekt aan alarmbel

Dit bericht delen

Als er opnieuw uitstel komt van de uitdieping van de Dender, zoals Open VLD het Aalsterse stadsbestuur verwijt, vrezen de grote bedrijven langs de rivier dat hun vrachten – jaarlijks goed voor 25.000 camions – via de Aalsterse wegen vervoerd moeten worden.

Aalst/ Dendermonde Meer dan 500.000 ton. Dat wordt jaarlijks tussen Aalst en Dendermonde verscheept via de Dender. Vijf grote spelers gebruiken de rivier om hun producten te vervoeren: Tereos Syral, Jan De Nul, Brandstoffen Gabriëls, Bouwmaterialen Lievens en Bouwmaterialen De Rijcke. Maar als de Dender niet verbreed en verdiept wordt zodat schepen tot 1.350 ton er kunnen passeren, is de lokale binnenvaart ten dode opgeschreven.

‘Schepen tot 600 ton, waarvoor de Dender nu alleen toegankelijk is, zijn economisch niet rendabel meer’, zegt lokaal Voka-directeur Jan Van Gysegem. Een recente studie van de ondernemersorganisatie wees uit dat bij een uitdoving van de binnenvaart een jaarlijkse toename van 25.000 vrachtwagens op Aalsterse wegen mag worden verwacht. ‘Het is niet vijf, maar twee voor twaalf om die opwaardering aan te pakken.’

Het debat is weer actueel nu Open VLD tijdens de Aalsterse gemeenteraad de kat de bel aanbond. Fractieleider Jean-Jacques De Gucht en gemeenteraadslid Vera Van der Borght haalden hard uit naar het stadsbestuur, dat voor de opwaardering een nieuwe kosten-batenanalyse vraagt met meer oog voor het recreatieve aspect van de Dender.

‘In het slechtste geval grijpt Waterwegen en Zeekanaal dit aan om weer eens nieuwe studies uit te voeren en procedures op te starten, wat het project opnieuw jaren achteruit duwt.’

‘Er worden al tientallen jaren studies uitgevoerd’, zegt ook Kristof Gabriëls van Brandstoffen Gabriëls in Hofstade. ‘Als er nu opnieuw uitstel komt van de opwaardering van de Dender, zou dit voor ons een zware teleurstelling zijn. We zijn nu al overgeschakeld van twee schepen naar één schip om de kosten te drukken. Voor een tweehonderdtal scheepsvrachten hebben wij 5.000 vrachtwagenritten per jaar nodig.’

Burgemeester Christoph D’Haese (N-VA) noemt de kritiek van Open VLD ‘ongegrond’. ‘Minister en partijgenoot Ben Weyts heeft de garantie gegeven dat Waterwegen en Zeekanaal in 2016 zes miljoen euro ter beschikking stelt voor de opwaardering van de Dender, en in 2017 nog eens vijf miljoen euro. Daarmee kan onder meer het stuwsluiscomplex in Denderbelle worden aangepakt. Er is een politiek engagement en de budgetten liggen klaar. Ik ben zelf ook 100% voorstander van die tonnageverhoging, ik ken het belang van de Dender voor de lokale economie.’

Volgens D’Haese zal de vraag van de stad naar een actualisatie van de kosten-batenanalyse het project niet vertragen.

LEEN DE SMEDT

  • Bron: Het Nieuwsblad:Dender

Andere nieuwsberichten

Algemeen

Vaticaan wil laatste sacramenten weigeren bij euthanasie. De Gucht: “Wereldvreemde, middeleeuwse uitspraken”

Algemeen

Jean-Jacques De Gucht wordt een Ajuin